Familjekul med Silja Line

Bakgrund:

Silja Line är ett etablerat kryssningsföretag med stark målgrupp bland nöjeskryssningsresenärer samt lasttrafik. Under 2017 ville de växa inom familjesegmentet och bli ”top of mind” för familjekryssningar.

Utmaning & mål:

LOPPIgruppen fick i uppdrag att ta fram en kampanj i syfte att bidra till:

  • Ökad varumärkeskännedom hos målgruppen
  • Ökat engagemang
  • Ökad försäljning av familjekryssningar
  • Ökad kännedom kring prisvärdhet och tillgängliga aktiviteter

Lösning/strategi:

LOPPIgruppen geomförde en inledande nollmätning för att mäta målgruppens inställning vid kampanjstart och se procentuell ökning i kampanjens slutskede. Därefter byggdes en kampanjsajt upp med namnet Familjekul, här samlades vi content med aktiv moderering under hela året. LOPPIgruppen aktiverade två influencers med tydlig föräldraprofilering för ett årslångt ambassadörsskap, Paula Uribe och Hugo Rosas. Dessa fick uppleva fartygen och destinationerna med ett filmteam och tillsammans med den egna familjen skapa naturligt och genuint content. Utöver detta skapades redaktionella artiklar, filmer och destinationsinformation. Spridningen av materialet skedde hos influencers, i LOPPIs egna sökmotor, via display samt i LOPPIs sociala kanaler och nyhetsbrev.

Resultat:

  • Levererad räckvidd på över 5 miljoner, vilket var 14% över målet.
  • Genuint intresse och uppskattning hos influencers innebar en extra, organisk, spridning i form av 40 icke-arvoderade inlägg utöver de 16 arvoderade.
  • Ökning bland de som föredrar att resa med Silja Line
  • Ökning i frågan om vilket rederi som är mest barnvänligt
  • Generell ökning av bokade familjekryssningar under kampanjens gång

Exempel på spridning hos LOPPI

Familjekul i Muminparken

Paula och Hugo fick åka iväg till Muminparken med Silja Line, se hur det gick till i klippet! Läs mer om upplevelsen här i Paulas blogg: Familjekul i Muminparken tillsammans med Silja Line. 

Vill du veta mer eller hur vi kan hjälpa dig?