#mammapeppen

Bakgrund:

ViktVäktarna är ett anrikt företag och har sedan 1972 hjälpt två miljoner svenskar att gå ner i vikt.
ViktVäktarna har genomgått en digitalisering och ville nå målgruppen nyblivna mammor.

Utmaning och mål:

LOPPI fick i uppdrag att ta fram en kampanj i syfte att bidra till:

  • Skapa engagemang.
  • Ökad försäljning av online-medlemskap.
  • Värvning av nya medlemmar till ViktVäktarna.

Lösning/strategi:

LOPPI valde ut influencern Claudia Galli Concha, som just fått sitt andra och barn och själv var i målgruppen, till frontperson. Claudia rimmade väl med ViktVäktarnas varumärke och värderingar ”må bra och vara stolt”. För att bjuda in målgruppen att hänga med och skapa engagemang samlades kampanjen även på Instagram under hashtagen #mammapeppen – enkel och kul att hänga med på. Kampanjen fick stomme i en kampanjsajt som LOPPI satte upp som en undersida på loppi.se/mammapeppen.

Engagerande och relevant innehåll togs fram genom ett nära samarbete mellan LOPPI, Claudia och ViktVäktarna under kampanjperioden.

Resultat:

Totalt publicerade influencern 53 st inlägg på blogg och Instagram och fick en interaktion om 13.480 likes, kommentarer och delningar. Räckvidden i Claudias kanaler levererade 31% över målet.
Genomsnittligt engagemang i Claudias kanaler (baserat på arvoderade + icke arvoderade inlägg): 2%

  • stort antal nya medlemmar till ViktVäktarna
  • 7.148 posts under kampanjens hashtag #mammapeppen
  • över 5 miljoner impressions med ViktVäktarnas budskap i målgruppen kvinnor med barn.

397.113 imps spridning i ViktVäktarnas egna sociala medier

Exempel på Claudia Galli Conchas spridning

Vill du veta mer eller hur vi kan hjälpa dig?