LOPPIstory

När LOPPI såg dagens ljus 2009 var det med målsättningen att bli Sveriges nya köp- och säljsajt för barnfamiljer. Med ambitionen att konkurrera med de befintliga jättarna Blocket och Tradera kavlade vi upp ärmarna och började rensa förråden hos svenska kändisar vars avlagda barnprylar såldes till förmån för World Childhood Foundation.

Med lång erfarenhet av PR insåg grundarna Katarina och Charlotta snabbt vad det var som krävdes för att skapa räckvidd online. Redan 2010 bröt LOPPI ny mark och började med bloggevents som snabbt blev både välbesökta och uppskattade. Snart insåg vi att idéen om att konkurrera med jättarna skulle bli svåruppnåelig, men att vi hade än mer att vinna på marknadsföring online och fortsatte rikta in oss på Sveriges mammor – en viktig grupp engagerade konsumenter. Under 2011 lanserade vi vår första bloggplattform och sedan dess har vi fortsatt vara snabba på bollen och hänga med i det föränderliga medielandskapet. Vi har under åren som gått lanserat flertalet lyckade satsningar så som LOPPImagasin, LOPPIpodden, blogbags, LOPPIpåsen, cashback-sajten LOPPIshopping och webb-tv för att nämna några.

År 2015 gjorde vi vårt största förvärv hittills då vi köpte upp sajterna Myshowroom.se och Vimedbarn.se som idag, tillsammans med loppi.se, utgör LOPPIgruppens samlade portaler. Våra tre sajter riktar in sig på olika segment av föräldraskapet; den första tiden som mamma, när barnen blir lite större och mer självgående samt mode och inredning för barnfamiljen. Med mer än 3000 lyckade kampanjer bakom oss och en räckvidd på över en halv miljon personer i veckan är LOPPIgruppen det självklara valet när du vill prata med Sveriges mammor.

LOPPItimeline

2009

Katarina Bergegård och Charlotta Wågert grundar loppi.se – Sveriges nya köp-och säljsajt för barnfamiljer. Förråden hos välbekanta ansikten som Pernilla Wahlgren, Kristin Kaspersen och Hanna Graaf rensas och avlagda prylar säljs till förmån för World Childhood Foundation.

2010

LOPPI bryter ny mark och börjar med bloggevents som snabbt blir välbesökta och uppskattade. Vi lanserar populära ”Dagispåsen” som delas ut i massor på barnmässor i Stockholm och Göteborg.  

2011

LOPPI 2.0 tar form och vi lanserar en bloggportal i anslutning till köp- och säljsajten. Dagispåsen växer och delas ut till barnfamiljer på Åhlénsvaruhus runt om i landet lagom till höstterminsstarten.

2012

Vi arrangerar stor barnloppis i Stockholm och delar ut en uppdaterad version av Dagispåsen på alla Barnens hus-butiker i Sverige. Vi gör webb-tv hos Expressen med Ann Söderlund som programledare.

2013

LOPPI ändrar affärsmodell och lägger ”köp-och sälj” på hyllan och satsar istället på att bli ett mediebolag. Vi drar igång nya satsningar som ”LOPPIblogbag” och lanserar LOPPIpodden där kända föräldrar intervjuas.

2014

Vi uppgraderar sajten med vassare teknik och lanserar LOPPImagasin som vi distribuerar via Lekmer. LOPPIpodden toppar familjekategorin på Itunes, och vi lanserar ”LOPPIshopping” som är en cashback-sajt där medlemmarna får återbäring på sina onlineköp.

2015

Vi förvärvar bloggportalerna Myshowroom.se och Vimedbarn.se och flyttar in i nya, större lokaler. Bolaget växer både räknat i räckvidd, personal och kunder. Vi skapar stora contentkampanjer såsom t ex; Familjebilskollen för Citroên och sätter fingret på viktiga samtalsämnen med koncept och kampanjer som ”Diggaligga” och ”Snippsnack” för RFSU.

2016

Resultaten från årets stora LOPPItrendrapport visar att målgruppens användning av Instagram tagit rejäl fart. Vi växer med 40%, Influencer Marketing tar fart och vi uppgraderar sajterna med nytt bloggtema och rekryterar fler toppinfluencers.

2017

Vi nylanserar Vimedbarn.se med ny smart teknik och växer vidare och lanserar LOPPIinfluencer studio. Inleder samarbete med nya stora varumärken och skapar årskampanjer som kombinerar Influencer Marketing, Content och räckvidd/spridning. LOPPIs VD Katarina Bergegård tar plats i IAB Task Force som tar fram en handbok för Influencer Marketing. Lanserar influencerplattformen Influact.

2018

LOPPIgruppen 3.0 ser dagens ljus och Katarina Bergegård tar över som ensam ägare av bolaget. Vi blir första mediebolaget i Sverige att certifieras inom Influencer Maketing av IAB.

Vill du veta mer eller hur vi kan hjälpa dig?