Att känna en viss ”sociala-medier-stress” kan nog många skriva under på. I takt med att sociala medier växer – både i omfattning och antal – är det många kanaler, ytor och format ska fyllas, beläggas och formas – varje vecka och varje dag. Ett vanligt ”B-2-C-varumärke” med ambition att hänga med och finnas där olika målgrupper spenderar lejonparten av sin mediekonsumtion behöver åtminstone producera och publicera ett 30-tal* poster/innehåll varje vecka. Och en välkomponerad social mediepublicering med tydlig röd tråd, en KPI att leverera på samt en in- och omvärld att synka med kräver sin skapare. LOPPIgruppen berättade på årets första Know-how-frukost om våra erfarenheter och hur vi hjälper våra kunder med contentskapande, social medieplanering och tips & trix för att effektivisera och skapa framgångsrika resultat.

Amanda Landfeldt, Caroline Bauer, Fredrika Bylund och Katarina Bergegård – LOPPIgruppen.

 

Vi hade även bjudit in några content-ess för att få deras input och kunskap i ämnet också.
Vi gästades av den fantastiska matkreatören Linnéa Seidel som fick dela sin syn på contentskapande som ofta ska pleasa både följare och kund. Hur tänker en influencer när ett varumärke vill få content som ska gå att sprida vidare och vad behövs i gengäld från kund? Här kommer Linnéas tre bästa tips för lyckade contentsamarbeten!

Linnéa Seidel om hur hon som influencer tänker kring content.
✔️ Tydlig brief så att förväntningar, mål och produktion blir rätt från början
✔️ Tydlig tidsplan så att det finns höjd för själva contentproduktionen, kvalitet kräver sin tid!
✔️ Förståelse för att det är en människa bakom och se värdet av det jobb som läggs ner och produceras
Fotografen och contentskaparen Stella Cocozza var också på plats. Vi fick kika på flera av hennes produktioner där hon bl.a hjälpt några av Sveriges största influencers med content i olika former, främst för kundsamarbeten. Tre tips från en contentkreatör av rang:
📸 Tänk på hur ditt varumärke vill uppfattas och satsa på contentproduktion därefter
📸 Fota/filma gärna en bit ifrån ditt objekt, så kan du enklare redigera/klippa till olika format
📸 Content för sociala medier ska vara kort – vi har ett attentionspan på typ 5 sek!
Sist, men absolut inte minst, så hade vi äran att gästas av Sara och Oskar från Anyfin. Tillsammans har vi gjort flera native- och influencersamarbeten, här och här kan du se exempel. Hur jobbar man med content när man är ett bolag som behöver kämpa med trovärdighet och utbildning av konsument?
👉 Lär känna din målgrupp utan och innan
👉 Jobba datadrivet – prova i liten skala, utvärdera och kör sen på det som funkar!
👉 Att få effekt kommer kosta, våga satsa!
Utvecklingen och trenden med content marketing bara fortsätter och LOPPIgruppen strävar ständigt efter att ligga i framkant och utveckla våra produkter/erbjudanden inom denna nisch – mycket via att löpande dela med oss av vår kunskap samt erfarenheter.
*5-7 kanaler/sociala medier inkl. stories som man uppdaterar 3-5 ggr/vecka.