2018 är snart till ända och ett nytt år står för dörren – ett år som garanterat kommer att innehålla en massa förändring, möten och ge oss alla nya insikter samt erfarenheter. Precis som varje nytt år.

 

Att blicka framåt, men också bakåt

När vi kikade i spåkulan vid den här tiden förra året siade vi bland annat om hur Influencer Marketing skulle ta mer plats i marknadsbudgetarna och utvecklas både som kanal- och medieform. Och det var väl ingen jätteöverraskning när IRM gav svart på vitt och presenterade en 33%-ökning häromdagen.

Förra året siade vi även om Insta Stories framfart. Under året har vi sett tvåsiffriga ökningar i såväl spenderad tid, som räckvidd. Vidare lyfte vi rörligt content och grupper/chatt samt AI/VR och voice. Rörligt i alla dess former har vuxit kraftigt som kommunikationsform under året som gått. LOPPIgruppen producerat en väldig massa mer rörligt innehåll både redaktionellt samt för våra kunder – se exempel här och här.

Grupper och chatt har också fått stort genomslag. Vi vill känna samhörighet och hänga med likasinnade, ett exempel är Facebookgruppen Drömbröllop med Paula & Johanna som vi startade i samband med vårt samarbete med Cervera. AI, VR och voice fick kanske inte så stort konkret genomslag under 2018, men snacket om dem blev däremot stort. Och snart är det 2019…..


Katarina Bergegård, VD LOPPIgruppen, presenterar Trendspaning inför 2019.

 

Fyra trender att ha koll på 2019

 

1. Röst (och ljud!)

Vårt naturliga kommunikationssättet är ju rösten. Mer skärmtid är svårt att klämma in i våra liv, men ljud behöver inte skärm. De digitala assistenterna har på allvar kommit till oss här uppe i norr – Google Home, Alexa och andra assistenter kommer med all säkerhet ta en självklar plats i våra hem och liv. Nu gäller det för oss varumärken att tänka nytt och arbeta fram hur vi ska låta, agera och hjälpa våra kunder samt målgrupper i en röststyrd sökvärld. Bara att luta sig fram, vara nyfiken och ta vara på möjligheterna under 2019.


Bildkälla: cnet.com

  • 50% av alla sökningar kommer vara via röst 2020 comScore
  • 30% av alla sökningar kommer att göras utan en skärm 2020 Gartner.
  • 13% av amerikanska hushåll ägde en smart högtalare 2017.
    2022 kommer det vara 55% OC&C Strategy Consultants.
  • Mat stod 20% av voice-shopping in 2017 OC&C Strategy Consultants.
  • Kläder stod för 8%
  • 52% önskar få information om deals, reor och erbjudanden från varumärken via smarta högtalare Google

 

2. Influencer marketing fortsätter växa & utvecklas

IRM förutspår en fortsatt ökning om minst 20% 2019 i Sverige. En svårslagen siffra i medievärlden. Med tillväxt följer både positiva och negativa konsekvenser. Falska följare/fejkkonton har börjat uppmärksammas allt mer, främst på Instagram och Youtube. Annonsörer vill självklart att det är verkliga ögon som tar del av deras budskap och kampanjer. Samtidigt har artificiella influencers lanserats och vi vanliga ”dödliga” verkar inte ha något emot att inspireras av robotars liv, vilket annonsörer inte heller är sena att haka på.

Symptomatiskt är att just igenkänning, det verkliga livet och ”no-filter” är engagemangstriggers. Så influenceråret 2019 kommer att bjuda på fortsatt utveckling och tillväxt. Mer kunskap och erfarenheter om var, när, hur och varför kommer ge och skapa bättre resultat – oavsett mikro, makro eller mixade kampanjer!


Influencern Andrea Norrman med dottern Belle.

Andrea Norrman:
Blogg:
ca 13.000 unika besökare/vecka
Instagram: 57.200 följare
Youtube: 16.476 prenumeranter
Engagement rate: 6,2%

 

3. Content, content och åter content

Idag exponeras vi för ca. 20.000 reklambudskap/dag och den tekniska utvecklingen, inte minst utbredningen av smarta telefoner, har lett till att vårt ”attention span*” minskat från ca. 14 sek till 8 sek (en guldfisk har 9 sek). Hur man i allt detta ska sticka ut, nå fram och skapa kontakt med dem man vill kommunicera med blir uppenbarligen allt svårare. Att vara relevant, intressant och ha något vettigt att säga, det är sedan gammalt. Att skrika: ”Kom och köp!” ofta och överallt vs. att ge ett genomtänkt innehåll som är intressant och relevant för din mottagare på en plats och i en form där dessa är mottagliga – det senare ger resultat både på kort och lång sikt. 2019 kommer att kräva ännu mer genomtänkt content av hög kvalitet.


Vårt senaste samarbete med Castellos Älskade Ost och fantastiska Linnéa Seidel.

 

4. Klimat och miljö

Ingen kan väl ha undgått att vi snabbt behöver ändra vår miljöpåverkan. Gör vi inte det kommer framtiden här på jorden inte att bli särskilt kul. Givetvis måste kommunikation och marknadsföring anpassas därefter, men det är företagen och varumärkenas arbete i grunden som behöver förändras. 74% av vår målgrupp* väljer varumärken de anser står för bra värderingar. 57% är rädda eller mycket rädda för klimatutvecklingen. Under 2019 kommer vi se fler kampanjer i stil med ”White Monday” och fler som uppmärksammar recycling.


Efter vår senaste know-how-frukost fick gästerna klädswoppa – väldigt uppskattat!

*Källa: LOPPIgruppens trendundersökning 2018.

 

Summering:

Vad är vad och hur kommer allt bli? Ja, att det kommer att hända saker kan vi vara säkra på. Aldrig förr har det väl funnits så många val, kanaler, tekniker, möjligheter och det uppstår ”både-och-trender”.

  • Den tekniska utvecklingen går i rekordfart och utbudet av innehåll, kanaler och sätt att påverka blir allt större. Samtidigt börjar vi bli skärmtrötta, vilket skapar utrymme för t.ex röst.
  • Utvecklingen späder även på ”det perfekta” med snygg yta, filter, artificiellt och tillrättalagt. Samtidigt söker vi i den sociala medievärlden efter igenkänning och andra som också berättar om ”det verkliga livet” precis som det är – mellan bajsblöjor och tvätthögar.
  • Black Friday slog åter nya rekord och lågpris med ”dealsjagande” bara ökar. Men konsumtionen måste förändras i grunden då moder jord har sagt ifrån. Fakta vi inte kan blunda inför.

För oss som arbetar med media, kommunikation och marknadsföring blir det många gånger en kamp mellan att skapa snabba direkta resultat och konvertering, samtidigt som långsiktigt väl utfört varumärkesarbetet ofta avgör hur framgångsrik du blir i det långa loppet. Nu ser vi fram emot ett nytt spännande år där vi kommer att lära oss ännu mer genom att lyssna, testa, mäta och följa upp.

2019 – vi är redo och tänker göra det till bästa året hittills!