Digitala kommunikations- och marknadsföringsverktyg och kanaler formligen exploderar – både i antal och omfattning. Men att träffas och kommunicera face-to-face blir också viktigare. Teknologi och algoritmer i all ära, men det fysiska mötet är starkt. Förra året ökade eventinvesteringarna med 9% i Sverige.

LOPPIgruppen har under 2018 haft en ökad efterfrågan från våra kunder på events och vi har genomfört såväl större med flera hundra gäster, till mindre exklusiva. Ofta är event en del av ett större långsiktigt samarbete, där vi kombinerar olika digitala aktiviteter för bästa effekt och framgångsrika resultat. Kontakta oss om du vill ta del av case!

influencerevent Kavat LOPPIgruppen

Influencerfrukost i Kavatbutiken.

Influencerevent Panasonic LOPPIgruppen

I förra veckan bjöd vi in kunder och partners till know-how-frukost på temat: Att ses IRL – hur använder du event som marknadsföringskanal?

Event marketing LOPPIgruppen


Emelina Seppänen och Fredrika Bylund från LOPPIgruppen.

Vår fina kund Philips och marknadschefen för Philips Steamer – Josefin Janér – medverkade och berättade hur dom använder event i marknadsföringsmixen och vilka resultat samt lärdomar aktiveringarna 2018 gett. LOPPI har skräddarsytt och producerat flera events för Philips med mycket fina resultat.

Philips Steamer LOPPIgruppen

Josefin Janér, Philips och Emelina Seppänen, LOPPIgruppen.

Visste du att:

  • Events och mässor är den mest effektiva kommunikationen för ett företag efter företagets hemsida som en marknadsföringskanal. (Forrester)
  • 79% av amerikanska bolag säger att eventmarknadsföring genererar ökad försäljning. (Statista)
  • 80% av marknadschefer anser att event marketing är den enskilt mest effektiva marknadskanalen. (Bizzado)
  • 87% av deltagarna köpte ett företags produkt eller tjänst efter ett event. (EMI & mosaik)
  • 74% av eventdeltagare har en mer positiv uppfattning om företaget, varumärket, produkten eller tjänsten efter ett event. (EMI & mosaik)

Hur mäta?

  • Nöjdhetsenkät – kund och gäster
  • Unik rabattkod
  • Utvald #tag
  • Mäta blogginlägg + instagram
  • Tävling – följa upp antal deltagare

Best practice – övergripande:

  • Sätt tydliga mål
  • Tänk utifrån-in – vad vill målgruppen veta?
  • Aktivera gästerna!

Best practice – influencer events:

  • Kombinera köpt influencer marketing med förtjänad PR
  • Collabs är bra – lyfta varandras produkter/varumärken och skapa mervärde
  • Ha en större profil som ”värdinna”
  • Använd event som startskott för en större, kanske digital, aktivering

Best practice event marketing

Är du också intresserad av hur att veta mer om hur event kan bidra till ditt varumärke? Hör av dig till oss så berättar vi mer och delar mer än gärna med oss av våra erfarenheter och kunskap: sales@loppi.se