Fredagen 5/10 gästades LOPPIkontoret av närmare 60 st företag och varumärken som ville veta mer kring dagens tema – ”Micro vs. macroinfluencers – vad ger vad” – ett hett ämne med rekordintresse!

På morgonen gästades vi vår toppbloggare och ”macroinfluencer” Paula Rosas som berättade mer om hur hon ser på samarbeten, vad hon värdesätter i kontakten med annonsörer och hur hon arbetar med sina kanaler & följare. Vi presenterade även ett kundcase med Guldfynd & Paula som löpt under våren/sommaren med mycket fina resultat. Vi visade och berättade även om ett microinfluencercase för kunden Önskefoto och gick igenom resultat och hur denna kampanj tagit sig ut.


Felicia Östman – LOPPIgruppen, Louise Ek – Guldfynd och Paula Rosas.

På eftermiddagen gästades vi av en annan av våra toppbloggare Claudia Galli Concha där vi samarbetar sedan länge tillsammans med kunden Micki Leksaker. Claudia gav sin syn på contentskapande, rörliga format och vikten av relevans. Se exempel på samarbetet här och här.


Felicia Östman och Claudia Galli Concha.

 

Micro/macro

Micro:

  • Högre engagemang
  • Mindre antal följare ger en snävare målgrupp = mindre ”spill”
  • Mer autentiskt innehåll – premieras även av algoritmerna
  • En ”kompis/vän” – personliga svar/dialoger

Macro:

  • Fler följare/större räckvidd
  • Är influencer på heltid – ett professionellt yrke
  • Närvaro på flera plattformar – blogg, insta, YT, podcast = egna ”mediehus”
  • Ett varumärke och förebild man ”ser upp till”

Vad ger vad:

  • Vad vill man uppnå? Olika aktiviteter levererar på olika KPI:er.
  • Större profiler ger större (enskild) spridning, varumärkeskoppling och möjliggör närmare/tightare samarbeten samt ”ambassadörskap”.
  • Mindre profiler ger högre engagemang, mindre spill och möjliggör mer av ”word-of-mouth-kommunikation”.
  • Influencer marketing är att jobba med människor – ej annonsytor, banners eller spottid.
  • Det gäller att matcha rätt, hitta målgruppen och de som genuint gillar er!
  • Olika typer av aktiviteter/verktyg beroende på var man befinner sig i sitt varumärkes/marknadsarbete.
  • Kanaler/verktyg kommer att variera, men det är vad och hur du pratar som avgör.
  • God kommunikation funkar alltid – oavsett kanal och tidevarv!

Utvecklingen och trenden att använda influencer marketing bara fortsätter och LOPPIgruppen strävar ständigt efter att ligga i framkant och utveckla våra produkter/tjänster/erbjudanden inom denna nisch – mycket via att löpande dela med oss av vår kunskap samt erfarenheter.


Felicia Östman och Emelina Seppänen – LOPPIgruppen.

Senare i höst kommer vi titta närmare på dessa områden över en frukost:

⚡️9 november: att träffas IRL – hur marknadsför du dig bäst via events?
⚡️7 december: trendspaning inför 2019 – vad blir nästa stora grej?
Vill du ta del av hela presentationen eller närvara på kommande frukostar? Maila oss på event@loppi.se