Emma Hernell, vice VD på HUI Research, presenterade resultatet i årets trendrapport

Onsdagen den 22 augusti presenterade LOPPIgruppen sin årliga trendrapport. Rapporten har tagits fram i samarbete med HUI Research och fokuserar på mammors köpbeteenden. Vad påverkar deras köp? Vem och vad inspirerar dem? Hur väljer de vilka varumärken de ska konsumera? Vi har bett Emma Hernell, vice VD på HUI Research, kommentera undersökningen.

Är det något resultat från undersökningen som förvånade dig?
”Ja, att så många som 2 av 3 har handlat direkt via sociala medier gjorde mig förvånad. Möjligheten är ganska ny men vi ser att denna nya försäljningskanal växer snabbt. Egentligen är det logiskt. Där människor är har det alltid uppstått handel och just nu är det i sociala medier”

På tal om sociala medier, vad tror du om Insta storys framtida roll i köpprocessen?
”En växande ny marknadsförings- och försäljningskanal som ytterligare driver beteendet att möjligheten att handla finns runt oss hela tiden. Det är inte längre en egen aktivitet utan händer när som helst.”

Emma Hernell HUI

Emma Hernell, vice VD på HUI Research

Fler än hälften av respondenterna uppgav att de lämnar omdömen om sitt köp på sajter/sociala medier – vad tror du det beror på och hur påverkar det företagen?
”Konsumenten vill vara delaktig i produkten, om de gillar den är de gärna med och marknadsför genom att lämna omdömen. Men de är också lojala med andra konsumenter så kritiken kan bli svidande om den inte håller måttet.”

Det framkom i undersökningen att influencers har högre förtroende än experter i samtliga produktkategorier – är det här något fler företag borde ha i åtanke i sin marknadsföring?
”Verkligen – potentialen är stor och marknadsförarna har bara börjat att skrapa på ytan.”

Vill du ta del av den fullständiga rapporten? Maila sales@loppi.se

Du kan även komma på presentationen av rapporten i Malmö eller Göteborg.
Malmö – 12 september kl. 12.00-13.30 på MJ’s.
Göteborg – 13 september kl. 8.00 – 9.00 på Scandic Rubinen.
Kontakta event@loppi.se för mer info och för att reservera din plats

 

Bilder Trendrapport 2018